![](https://rs4.martinus.sk/delivery/lg.php?bannerid=0&campaignid=0&zoneid=79&loc=http%3A%2F%2Frs4.martinus.sk%2Fdelivery%2Fjson.php%3Fwhat%255Blb_detail_below_cart%255D%3D83%26what%255Blb_product_recommendation%255D%3D92%26what%255Blb_wide_banner%255D%3D65%26what%255Blb_product_description%255D%3D79%26what%255Blb_megamenu%255D%3D77%26what%255Blb_general_push%255D%3D86%26what%255Blb_header_alert%255D%3D117%26block%3D1%26cart_sum%3D0%26categories%255B2546%255D%3D2546%26categories%255B2552%255D%3D2552%26categories%255B2562%255D%3D2562%26charset%3Dutf8%26current_department%3DDVD%26department%3DDVD%26id%3D2%26iid%3D111563%26in_stock%3D0%26target%3D_top%26vid%3D3507&cb=e3794348f6)
Focke Wulf Focke-Wulf FW190 byl pravděpodobně nejlepší německý letoun, vzniklý v době války v týmu, který vedl geniální konstruktér Kurt Tank. Jeho první let proběhl v červnu 1939 a do služby u Luftwaffe byl zařazen v srpnu 1941. Stejně jako podobné typy procházel i tento letoun soustavnou modernizací, takže ke konci jeho služební kariéry bylo vyrobeno 18 různých verzí s mnoha dílčími specifikacemi. Nejrozšířenější verzí se stal stíhací bombardér, vynikající schopností nést podvěšené pumy nebo rakety a kanónovou výzbroj. Po počátečních potížích s motorem BMW 801, kdy se projevovaly některé jeho dětské nemoci a způsobovaly přehřívání, se z něho stalo znamenité válečné letadlo. V jeho konstrukci bylo poprvé v historii použito elektrické ovládání některých systémů doposud výhradně poháněných hydraulikou. Za zmínku stojí zejména ovládání zasouvacího podvozku a vztlakových klapek. Díky kvalitám spočívajících zejména ve vysoké rychlosti, výborných letových vlastnostech, mohutné výzbroji, zasouvacím podvozku se širokým rozchodem a v neposlední řadě velké technické odolnosti se stal mezi piloty velmi oblíbeným. V bitvě o Británii zpočátku dosahoval začnou převahu nad letouny Spitfire až do doby, kdy byl na podzim roku 1942 do služby zařazen výkonnější typ Spitfire Mk IX.