Já Tituba, černá čarodějnice ze Salemu - Maryse Conde, Maraton, 2022

267 Kč

Při nákupu nad 999 Kč
poštovné zdarma
Já Tituba, černá čarodějnice ze Salemu - Maryse Conde, Maraton, 2022
Já Tituba, černá čarodějnice ze Salemu - Maryse Conde, Maraton, 2022

Já Tituba, černá čarodějnice ze Salemu

Tituba je z dobových pramenů dochované jméno černošské otrokyně z Barbadosu, která se řízením osudu ocitla v roce 1692 v americkém Salemu... Číst víc

3,8 6 hodnocení
Nakladatel
Maraton, 2022
224 stran
3 hodiny čtení

Tituba je z dobových pramenů dochované jméno černošské otrokyně z Barbadosu, která se řízením osudu ocitla v roce 1692 v americkém Salemu... Číst víc

  • Brožovaná vazba
  • Čeština

267 Kč

Skladem 1 ks
  • Osobní odběr zítra
  • Na vaší adrese zítra

Osobní odběr

Knihkupectví Brno, Velký Špalíček
Zítra (objednejte do 17:00)
Partnerské knihkupectví
Zítra (objednejte do 13:00)
Odběrní místo PPL
Zítra (objednejte do 17:00)
Odběrní místo Zásilkovna
Zítra (objednejte do 13:00)
AlzaBox
Zítra (objednejte do 13:00)

Doručení na adresu

Kurýr GLS
Zítra (objednejte do 13:00)
Kurýr PPL
Zítra (objednejte do 17:00)

Potřebujete poradit knihu?

Zeptejte se online knihkupce!

Proč nakupovat na Martinus.cz?

  • Doprava zdarma od 999 Kč
  • Více než 5 000 výdejních míst
  • Záložky ke každému nákupu

Naši skřítci doporučují

Já Tituba, černá čarodějnice ze Salemu - Maryse Conde, Maraton, 2022
267 Kč

Více o knize

Tituba je z dobových pramenů dochované jméno černošské otrokyně z Barbadosu, která se řízením osudu ocitla v roce 1692 v americkém Salemu. V puritánském prostředí vyvolá její barva kůže hrůzu a davová hysterie vyvrcholí nechvalně známými procesy proti čarodějnicím. Guadeloupská spisovatelka Maryse Condéová nechává Titubu v dobrodružném propojení fantazie a historické látky vyprávět příběh procesů z pohledu otrokyně.

Zatímco osud skutečné Tituby není znám, hrdinka Condéové v románu uniká před šibenicí a vrací se na rodný Barbados, kde právě propukají první vzpoury otroků… V románu o putování Tituby z exotického ostrova do studeného Nového světa a zpět se Maryse Condéová dotýká témat kolonialismu, lidské svobody i údělu žen. Její historická fabulace se ale vyznačuje zejména osobitou ironií, se kterou přistupuje jak k drastickým momentům života otroků, tak nepřímo i k současným snahám o napravení křivd. Kniha byla přeložena do 13 jazyků.

Romantická i hororová, vážná a nevážná, taková je dnes už kultovní próza autorky vyznamenané cenou Francouzské akademie i alternativní Nobelovou cenou z roku 2018.
Číst víc
Počet stran
224
Vazba
brožovaná vazba
Rozměr
120×195 mm
Hmotnost
234 g
ISBN
9788088411086
Rok vydání
2022
Naše katalogové číslo
1627253
Styl
historický
Jazyk
čeština
Nakladatel
Maraton
Kategorizace

Našli jste nepřesnosti? Dejte nám, prosím, vědět!

Nahlásit chybu

Máte o knize více informací než je na této stránce nebo jste našli chybu? Budeme vám velmi vděční, když nám pomůžete s doplněním informací na našich stránkách.

Hodnocení

3,8 / 5

6 hodnocení

1
3
2
0
0

Jak se líbila kniha vám?

Čtenářské recenze

4

Po dvaceti letech jsem se konečně vrátila k mé dávné lásce - čtení. Čtu knížky různých žánrů - romantické, krimi, thriller, fantasy...

Eva Francová
Ověřený zákazník
17.3.2024
Tituba je černošská otrokyně, která se dostane z Barbadosu až do Salemu v Americe. Tam se na ni lidé dívají s nevolí, hlavně kvůli barvě její kůže. Vyvrcholí to až procesem proti čarodějnicím. Skutečný příběh, který si autorka upravila do románové podoby. Co všechno z něj byla pravda, už dnes jen těžko zjistíme.

Zrovna nedávno jsem četla jinou knihu o otroctví na Barbadosu a téma mě velice zaujalo, v tu chvíli jsem ani netušila, že mám doma i další knihu s podobným námětem. V tomto příběhu se ponoříme opravdu do historie, neboť se odehrává kolem roku 1690. Je tu skvěle zpracováno téma otroctví, rasismu, ale i svobody a postavení žen (ať už bílých nebo barevných). Ač je to vážný příběh, autorka si do něj přidala i špetku ironie, díky tomu se čte s lehkostí. Mně tam možná právě ta ironie trošku vadila (mám raději „drastičtější“ příběhy).

Od začátku si mě kniha získala, vtáhla do děje a já s chutí četla dál. Kromě samotného nelehkého příběhu Tituby, mě moc bavily dávné babské rady, léčebné postupy, ať už ty od vystudovaných doktorů nebo právě čarodějnic, různé mýty, pověry i síla přírody.

Do budoucna se určitě podívám i po dalších knihách s podobným tématem, ač je to téma historické, obávám se, že v mnoha aspektech je stále velice současné.
Číst víc
21
Dievčatá - Lygia Fagundes Telles, 2024
Právě čtu
Dievčatá

Malá knihomoľka z Bratislavy :) zbožňujem knihy, ale nie sú viac ako skutočný život, tak nezabúdajme žiť a zažívať! <3 IG: mercinkaa

Marcela Kurajdová
Ověřený zákazník
14.10.2022
V období dospievania ma slová ako „čarodejnica, Salem, inkvizícia atď.“ neskutočne priťahovali. Nemala som po ruke mobil s googlom a pevný počítač bol výdobytok, ktorý nebol samozrejmosťou. Nikdy nezabudnem na návštevy knižníc, antikvariátov a požičiavanie kníh od kamarátov, ktoré som strážila ako oko v hlave. Malleus maleficarum - Kladivo na čarodejnice som tiež musela doma obhajovať.
Zohnať pravdou podložené texty o čarodejníckych procesoch nebolo vôbec ľahké. Rozprávali temné príbehy plné zbytočných ohňov, kypiace nespravodlivosťou, strachom, klamstvom a vybičovanou hystériou, vďaka ktorej prišlo o život veľa nevinných ľudí.

Pri pohľade na knihu o Titube, čiernej otrokyni ovládajúcej čary, vo mne po rokoch niečo zavibrovalo. Žeby to spojenie černošského otrokárstva so schopnosťou liečiť bylinkami, či privolať magické sily a vidieť mŕtvych? Zaváňalo to temným voodoo, ktoré je pre mňa veľkou záhadou. V knihe sa spomína „húdú“, čo je trošku iná mágia ako vúdú. Rozdiel je hlavne v tom, kde (v ktorej krajine) sa praktizuje (húdú Afrika, Haiti, vúdú južné USA), ale stále je to iba ľudová mágia spojená s náboženstvom, aj keď.. čert nikdy nespí. :D Domov som tak odchádzala s knihou, okolo ktorej nebol žiadny povyk, a to ma veľmi tešilo.

Nemilým prekvapením bolo, keď mi počas čítania dochádzalo, že som tému Salemu pre svoju zvedavosť a uspokojenie dávno vyčerpala. Už ma neberie tak, ako za mlááádi. Dokonca mi chýbalo niečo, čokoľvek, čo by ma strhlo alebo chytilo za srdce, ale až na posledné 4 strany sa tak v celej knihe nestalo. Nebudem klamať, ale čakala som viac.
Román nie je ani zďaleka iba o čáry-máry fuk. V prvom rade vykresľuje postavenie žien vo svete, ktorému vládli muži a čierna žena ani zďaleka neznamenala skutočné slovo „žena“. :(

Božechráň ak našla záľubu v milovaní s vlastným mužom, či milencom, veď to bol predsa najväčší hriech! Ja by som v tej dobe vzbĺkla skôr, než by zapálili prvé steblo vysušenej trávy (toto nie je narážka na sex, ale na autoritu voči mužom, s ktorou mám celoživotný problém). :D
~
„Co je to čarodějnice?
Všimla jsem si, že z jeho úst to slovo znělo trochu hanlivě. Jak to? Vždyť přece schopnost navazovat spojení s neviditelnými, udržovat neustálé spojení se zesnulými, schopnost léčit a uzdravovat jsou projevem toho, že se dotyčná těší vyšší přízni přírody – nezaslouží si tedy spíš úctu, obdiv a vděk?“
~
Tituba bola reálne žijúca postava zapísaná do obdobia salemského šialenstva (r. 1692) v studenom Novom svete zvanom Amerika. V zlom čase sa, chúďa, ocitla na zlom mieste mimo svoju rodnú exotickú teplú zem Barbados. Keďže bola otrokyňou s cenou, ktorá „nestojí za reč“ („Tucet negru za sud kořalky, libru dvě střelného prachu a hedvábný slunečník pro Jeho Veličenstvo. Tolik utrpení kvůli pár cetkám!“), išla tam, kam jej manžel a jeho pán. Nemala „správnu“ farbu pokožky na to, aby sa o nej napísalo niečo viac, napr. ako dopadlo jej obvinenie, a či vôbec prežila. Bola väznená medzi prvými „bosorkami“ v puritánskom meste, ktoré obývali nešťastní a hladujúci ľudia. Pre nich černoch neznamenal nič dobré a ľahko sa na neho hádzala vina a všetka špina.
Páči sa mi spisovateľkin nápad zobrať jej život do vlastných rúk a vytvoriť tak spomienku na ženu, ktorá sa dokázala pobiť s osudom nevpísaným hviezdami, ale rukou bieleho muža. Je pre mňa hrdinkou v pravom slova zmysle. Prežívala neskutočnú fyzickú aj psychickú bolesť, no vždy ostala silnou a trpezlivou, plnou nádeje, že bude lepšie, že prežije. Nepodľahla ani nezatrpkla. Nebola zlá ako tí, ktorí ju mučili či obviňovali a následne potajme chodili s prosbami, aby očarovala toho, koho chcú zničiť alebo kým chcú byť milovaní.
~
„Láska k rodné zemi je zvláštní věc. Nosíme si ji v sobě jako krev nebo tělesné orgány. Jakmile jsme ze své domoviny vytrženi, cítíme z našeho nejhlubšího nitra vyvěrat v neměnném rytmu smutek.“
~
„Slabosť“, za ktorú sa na ňu duchovia hnevali nebola pre mňa slabosťou. Čo je na tom, že žena chce žiť po boku muža a dokáže sa pre to vzdať slobody? Čo je na tom, že nechce byť sama? Nie je to potreba, bez ktorej by ženy neprežili, ale existencia tiež nie je o tom, aby sme boli samé a odolávali „závislosti“ na mužoch. Každé ženské srdce túži po láske a vášni, čiže reči starešín ma trošku miatli a nestotožňovala som sa s nimi.
Tešila ma intímnosť, s ktorou k nám citlivá otrokyňa prehovárala. Vedela som sa do nej vžiť a rešpektovala jej rozhodnutia. V ničom ma nezaskočila, vlastne som ju obdivovala za jej múdrosť a sebaovládanie. Aj keď jej telo vždy niekto vlastnil, jej myseľ bola slobodná a dovolila si snívať a privolávať osoby, ktoré jej chýbali. Veľká škoda, že sa o jej živote nezachovalo viac informácii. Môžeme iba hádať a fantazírovať, ako samotná Tituba, čierna otrokyňa, ktorej právo v tej dobe nikdy nestálo na jej strane. :(

Kniha z pera guadeloupskej autorky vyšla v r. 1986, ale až teraz je prvýkrát preložená do jazyka, ktorému rozumiem (čeština). Musím uznať, že je iná, ako ostatné (prosím, nechytajte ma za slovíčko ostatné a čítajte medzi riadkami). Nevrátim sa k nej a nedám jej ani plný počet bodov, ale dokáže zaujať. Možno dá iným čitateľom viac ako mne. Chválim koniec, vďaka ktorému sa moje kritické obočko vyrovnalo a tlieskam nad prijatím smrti, ako novou bránou do nášho ďalšieho života. Spomienky na krásny Barbados, problémy späté s kolonizáciou, emancipácia, fantázia a rituály spojené s mágiou, to všetko boli ťahače miestami romantickou, inak surovou francúzskou prózou. Aj napriek tomu nepredčila moje očakávania, ale myslím, že sa bude páčiť.

Autorka v r. 2018 dostala Novelovú cenu (okrem iných uznávaných cien za literatúru) a aktuálne žije striedavo v USA, kde učí na Kolumbijskej univerzite v NY, a potom si odbehne do Guadeloupe alebo do Francúzska. :D

„Zdálo se mi, že úplně zanikám. Cítila jsem, že v salemském čarodějnickém procesu, o kterém se toho tolik napíše, který v budoucích generacích vyvolá tolik zájmu a lítosti, který se všem bude jevit jako nejautentičtější svědectví o době naplněné vírou a barbarstvím, se moje jméno odsune mezi nezajímavé komparzistky. Tu a tam se někdo zmíní o „otrokyni původem z Antil, jež pravděpodobně praktikovala húdú“. Nikdo se nebude zajímat o můj věk ani o to, co jsem byla zač. Vytěsní mě.
Koncem století se začnou objevovat petice, začnou se vynášet verdikty, které rehabilitují oběti, navrátí jim čest a jejich potomkům zabavený majetek. Já mezi nimi nebudu. Tituba zůstane navěky odsouzená! Nevyjde žádný životopis, který by se zájmem a pozorně převyprávěl můj život a trápení! Ta budoucí nespravedlnost mě pobuřovala! Byla krutější než smrt!“
~
Číst víc

„Mysl je místo samo o sobě, které samo sobě může udělat nebe z pekla a peklo z nebe.“

Ztracený ráj - John Milton, 2015
Ztracený ráj
John Milton